DirectX12

DirectX 12 to najnowsza wersja stworzonego przez Microsoft API, które ma za zadnie wspierać w systemach filmy nie tylko grafikę, ale wszelkie zadania związane z multimediami. Rozwiązanie to znalazło uznanie wśród twórców licznych gier, a o czym mało kto wie, nazwa konsoli Microsoftu – czyli Xbox – to skrót od pierwotnej nazwy: DirectXBox. W systemie Windows 10 biblioteki te będą jednym z jego elementów, niezależnie, czy będzie on na komputerze, tablecie, czy telefonie. Pojawi się także na konsoli Xbox One. To realizacja nowego kierunku Microsoftu, który ilustruje poniższa grafika.

Windows 10 – wszędzie to samo

Na pytanie zadane w tytule tego tekstu, można odpowiedzieć krótko: DirectX 12 sprawi, że gry będą działać płynniej. Dłuższa odpowiedź to taka, w której należy wymienić rozwój kart graficznych, procesorów i technologii umożliwiających „podrasowanie” API do poziomu, który wcześniej nie był możliwy. „Dwunastka” to – w stosunku do poprzednika – lepsze rozdzielenie zadań pomiędzy poszczególne rdzenie procesora, co przekłada się na lepsze jego wykorzystanie oraz odciąża procesor karty graficznej (GPU), przez co ma ona więcej mocy na np. renderowanie grafiki. Nowa funkcja to Explicit Multiadapter – umożliwia korzystanie z dwóch kart graficznych – zintegrowanej oraz zewnętrznej. Co ważne, nie muszą być to karty tego samego producenta! Chyba nie trzeba wyjaśniać, jak wpływa to na efekty wizualne?

Zobacz również:

Crossfire – co dwie karty, to nie jedna!

Oczywiście również sami producenci będą musieli przygotować tytuły, które dadzą pełen pokaz możliwości dopiero w takiej wersji, więc zajmie to nieco czasu. Rozwiązanie to jest podobne do AMD Mantle – redukuje ono obciążenie robocze procesora, umożliwiając bezpośrednią komunikację z kartą graficzną przy znacznie mniejszych nakładach, co pozwala na osiągniecie znacznie większej wydajności. Wracając do DirectX 12 – Microsoft i Intel oświadczyły, że dzięki użyciu nowych rozwiązań wydajność gier wzrośnie do 50%. Bryan Langley z Microsoftu tłumaczy, że to tak, jakby wraz z Windows 10 nabyć nowy sprzęt. Poniższy test pokazuje wyniki procesora Core i7-4770K z kartą graficzną R9 290X z użyciem DirectX11, Mantle oraz DirectX 12. Różnica jest kolosalna.

DirectX 11 vs Mantle vs DirectX 12

Czy potrzeba kupować nową kartę graficzną, aby skorzystać z możliwości DirectX12? W większości przypadków nie, ponieważ bez problemu obsłuży tą technologię niemal każda „współczesna” – Radeony z serii 200-8000 i Fury, a także karty Nvidia z procesorami Maxwell, Kepler i Fermi. Niestety – nie skorzystają z tej technologii użytkownicy systemów Linux i Mac. Uwaga – posiadacze Windowsów na początku odczują tylko lekkie polepszenie płynności i efektów w posiadanych tytułach. Dopiero gdy ukażą się gry pisane „pod” DirectX 12, wówczas będzie można zobaczyć pełne możliwości nowego pakietu.

Article source: http://www.pcworld.pl/news/402742/DirectX12.co.nam.po.nim.html

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *